Sharm el sheikh - månda-torsda

Måndagen var lik de föregående med solstol och frukost och lunch. Middag åt vi på en asiatisk restaurang, den bästa maten på hela resan. Jättegott och samma löjligt bra service. Oroligheterna börjar sprida sig till Alexandria enligt tv-sändningarna.

Tisdagen flöt på i samma takt, massa solstol och mat och dryck..Mathias gick även och bokade in snorkling för onsdags-schemat.

Onsdagen: Solstol på förmiddagen och på eftermiddagen speedboat-tur med snorkling i röda havet. Åkte ut till ön Tiran-island där man såg över till Saudiarabien. Blåste mycket så vågorna var ett par meter höga, det kändes VÄL i den inte alltför stora speed-boaten. Snorklingen var häftig, såg både Nemo och Doris, träffade även på en krokodil-fisk som låg nere på botten. Eftersom min snorklingsutrustning läckte in vatten så kunde jag bara göra få grunda dyk för att kolla men det var ändå värt pengarna. Fruktansvärt äckligt att få saltvatten i munnen dock, kan inte räkna gångerna jag trodde jag skulle spy. När vi kom tillbaka till hotellet hade städpersonalen gjort ett konstverk åt oss på sängen.  På kvällen var vi bjudna på coctail-party på en av terasserna till lobbyn. Där var folk sjukt uppklädda så vi stannade inte länge. :)

På torsdagen gick vi upp och åt frukost sen solade vi lite på vår egen uteplats innan vi packade och gjorde oss iordning för hemfärd. En timme innan bussen skulle gå ringde telefonen på vårt hotellrum och personalen undrade om vi ville ha väskorna hämtade och körda till lobbyn. Några minuter senare knackade en man på dörren och frågade om vi behövde något mer annars tog han väskorna med sej. Vi slappade nån timme till innan vi gick upp och åkte med bussen till flygplatsen. På flygplatsen kom vi igenom alla miljoner kontroller och köer och hann knappt ens kolla oss runt på terminalen innan vi satte oss på nästa buss som tog oss till planet. Sen var det en lite drygare flygresa med ganska mycket turbulens tillbaka till Oslo. Tog ganska länge innan våra väskor kom åkande på bandet men sen gick hemfärden smidigt.

Hur många män kan jobba i samma bar?           Här går vad vi första dagen trodde var en läkare. Visade sig vara
trädgårdsmästarna som hade kläder a'la Greys på sej.

En underbar resa som kan sammanfattas i ord som: solstol, service, mat, dryck, livfarlig tuck-tuck, gnällspiken och hans partner, sånt man gör på bröllopsresa, blåsigt, läkare med ambulans, sir, madame.
Bästa bästa!

Utanför hotellområdet finns typ ingenting.

Let's go home

Underbara Sensatori Resort Sharm el Sheikh

Torsdag-morron…TIDIG morron.  Klockan ringde 02.20 upp och packa det sista, göra sej i ordning, äta nån slags frukost och sen åka iväg.  Allt gick jättesmidigt på flygplatsen, incheckning, massa passkontroller och inte så väldigt lång väntan innan vi fick sätta oss på planet.  Flygresan gick fint och snabbt, Smurf-filmen och nåt dåligt romantiskt drama var underhållningen. Hade fönsterplats så hade inte så ont av det. J När vi närmade oss landning såg vi bara öken, överallt en massa torr öken och lite berg. Plötsligt dyker nån slags by upp med massor av hotell och nåt som jag närmast kan likna vid kåkstäder.  Halvbyggda lägenhetshus i sten som inte såg mycket ut för världen, trots det bodde tydligen någon där för tvätt hängde på tork på vad som skulle vara balkonger.   Vi landar på flygplatsen och får gå ut till en buss som kör oss in till terminalen för att hämta bagage med mera.  Första intrycket av Egypten var inte enbart positivt, ett gäng stressade och stränga flygplatsanställda som verkade ha noll koll på nånting. De skrek och tjoade och öppnade och stängde kassor hejvilt medan uppskattningsvis 200 pers stod i 3 köer.  När vi tillslut fått våra väskor och kommit igenom att pass-och-visa-kontroller så hamnade vi på en buss. Den körde oss till hotellet, genom mer öken och halvbyggda hus och hotell.

Vi kom fram till ett stort hotellområde som såg lite halvdant ut på utsidan, en mur gick runt hela och en vakt stod i en kur (med eldvapen klart) och chauffören var tvungen att legitimera sig för att komma in.  När vi gick av bussen så kom vi in i en lobby som i stort sett bara var gjort i marmor och glas, JÄTTEFINT.  En man kom och mötte oss med kalla handdukar och en välkomstdrink. Vi checkade in och blev följda till lunchen direkt innan vi fått vårt rum.  Hotellet låg precis vid Röda havet och hade egen strand.

Efter lunch gick vi tillbaka till lobbyn och fick rumsnyckel med mera. En man tog våra väskor och ställde dem i en golfbil, sade till oss att hoppa upp bak och sen bar det iväg. Han körde som en blådåre och vi hade fullt sjå att hålla oss i. (efter detta kallades fordonet inte golfbil utan ”livsfarlig tuck-tuck” resten av resan.  Vi kom i alla fall helskinnade fram till rummet som inte alls var särskilt långt bort. Vi kunde mycket väl själva dragit våra väskor dit utan problem alls. J  Mannen släppte av oss och drog våra väskor till rummet som han öppnade och släppte in oss i. Ett fint och fräscht rum med direkt utgång till egen pool.  Vi gjorde oss lite hemmastadda och somnade ganska snart reströtta som vi var.  Sov ca 1 timme och när vi vaknade var det mörkt ute. Vi trodde det var nåt slags skämt, men tydligen går solen ner ca 17 i Sharm el Sheikh när de har vinter.

Vi gjorde oss i ordning för middag och insåg snart att man var tvungen att boka sitt middagsbord (på andra ställen än bufférestaurangen) via en dator i lobbyn.  Så det fick bli buffé som liknade den vi ätit till lunch som middag också.  Efter middagen gick vi på liten upptäcksfärd innanför hotellmurarna, hamnade på ett område med små affärer. Pratade med en jättetrevlig man som sålde papyrus-tavlor. Han var inte alls påträngande utan ville bara berätta om hur de gör dem och lite om historian. Vi fick med oss två bokmärken hem gratis där han skrev våra namn på arabiska på baksidan.  Vi gick tillbaka till rummet, såg Inglorious basterds på tv och somnade sen igen.

På fredagen vaknade vi ganska sent, åt frukost och hämta ut poolhanddukar innan vi gick till stranden och la oss i solen.  Det vill säga, EFTER att vi fått reda på av pool-städaren att vi var tvungna att använda våra towelcards (som vi inte ens sett att vi fått) för att få ut handdukarna. Hämta korten och fick våra handdukar.  Här träffade vi för första gången på resan på den MÄRKLIGA egyptiska humorn, han som gav oss handdukarna försökte skoja och vi fattade ingenting. Tog i alla fall våra handdukar och gick.   Efter att ha legat några timmar i varsinn solstol så gick vi och åt lunch. Där träffade vi för första gången HELMYSIGA Mahmud, en ca 45-årig man som kom från Kairo men som arbetade i den restaurangen.  Han servade oss hela lunchen med dryck, hämtade disk osv. När vi ätit klart skrev han ner ett meddelande på arabiska på en servett till oss. Även han var drabbad av den egyptiska humorn men det var nog HÄR vi lärde oss att det är just humor.  Eftermiddagen spenderade vi i solstolar vid familjepoolen. När solen börjat gå ner gick vi tillbaka till rummet ett tag.  Före middagen hamnade vi i lobby-baren där servicen var lika löjligt bra som på övriga hotellet.

Lördag. En blåsig men solig dag i solstolen.

Söndag: frukost, solstol. Hade helgalna engelsmän i solstolarna runt oss. De höll på och driva med stackarn som hade hand om vattengympan, detta gjorde vår förmiddag. Skrattade så jag hade ont överallt, det gjorde andra också.  Lunchade på amerikanska restaurangen på stranden, sen tillbaka till solstolen till solnedgång.  Åt middag i bufférestaurangen  och när vi gick därifrån var det en vattenshow i en av fontän-poolerna utanför. Läckert.  Den här kvällen spenderade vi sen framför nyhetssändningar från Kairo där det var oroligt. Vi märkte ingenting runt där vi bodde men nyheterna rapporterade hela tiden.

Klicka på bilderna för att göra dem större.

I'm not moving

Bra musik kommer ut högtalarna, HELGfeeling! :)

Nu var den här arbetsveckan över. Snabb men seg, nu är det äntligen helg igen!
Massa kul är planerat, blir en bra helg!

Ikväll lite Vänghäng, imorrn waterside och söndag kalas. Hepp så det kan bli.  Blir kontrast mot nästa helgs än så länge totalt oplanerade gräsänkande.

Har haft en bra dag och tror på en dito kväll.  Så trevlig helg vettja!

dukoral intaget

Första glaset dukoral intaget. Inte så farligt som jag väntade mej, inte jättegott men absolut drickbart.

Imorrn äre fredag igen! Gött!! Har roliga planer för delar av helgen, känns kul.
Lördag - waterside,  söndageftermidda -kalas i Arvika.

Sen äre några jobbdagar igen, vaccin på fredagen och sen åker mathias och jagar över helgen, jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på fredag-lördag, fyller ju år men blir inget familjekalas den helgen.  På söndag-eftermiddag ska vi på middag för mathias moster som fyllt år.

Har ändå lite planer fram te egypten. :)